Ako schudnúť

TrendyNechty.sk

Schudnem! Tak znie plán. Aké sú kroky?

Chudnutie je téma, ktorá dnes zaujíma veľa ľudí. Väčšina z nich si kladie otázku ako schudnúť. Vy si povedzte: schudnem. Tak jednosnačným postojom totiž máte väčšiu šancu ovplyvniť svoj postoj. Chudnutie totiž nie je pohodlné. Nový režim vás už bude musieť sprevádzať po celý zvyšok života. Tak vážne a rozsiahle zmeny si preto vyžiadajú, aby ste sa na ne dobre pripravili.

Už v úvode preto začínam koncom. Schudnúť je pomerne jednoduchá vec. Technicky vzaté stačí prestať jesť a telo sa postupne zbaví väčšiny tuku. (Aj časti svalov a kostnej hmoty.) No s hladovaním sa telo zároveň začína prepínať do úsporného režimu. Nedostatok potravy si vynúti veľa zmien v metabolizme. Neskôr, keď takto funkčne zmenené telo dostane potravu, začne zas rýchlo priberať. Výsledkom väčšiny diét preto je chudnutie s následným znovupribratím.

Veľa žien ak chcú schudnúť, začnú “držať” nejakú diétu. Ak sa ich spýtate, ako sa im darí chudnúť, sú spokojné. Kilá idú dolu. No ak sa s touto ženou stretnete o pár mesiacov neskôr, je znova tučná. Chudnutie potom bola lan krátka epizóda, ktorá nepomohla ani zdraviu, ani vzhľadu. Preto je držaťnie diéty na chudnutie tá najhoršia, milióny krát overená stratégia. Nefunguje.

Ak teda chcete dosiahnuť chudnutie, zamerajte sa hneď na záver. Na koniec chudnutia, kedy už ste štíhli. V tejto chvíli musíte spraviť niečo inak, ako to robia tí, čo držia diéty.

Prečo teda po chudnutí ľudia priberú? Sú na to 2 hlavné dôvody.

  1. Chudnutie spomalilo metabolizmus
  2. Po chudnutí sa prechádza na starý režim

Pozrime sa na to podrobne.

Chudnutie spomalilo metabolizmus

Všetky diéty sú založené na škrtení potravy. To má za následok, že telo sa dostane do nedostatku a tým sa spôsobí chudnutie. Ako už vieme, spustí to aj metabolické zmeny. Telesné funkcie sa prenastavia do úsporného režimu. V tejto chvíli sa telo správa logicky – ak je nedostatok, treba čo najefektívnejšie hospodáriť a každú prijatú energiu uchovať. Čo ak bude horšie? Toto nastavenie metabolizmu je záchranný proces. Vďaka nemu by ste prežili aj pár týždňov bez potravy. Je to záchranný proces a nie je dobré využívať havarijný systém na iné účely.

V dnešnej dobe nežijeme v nedostatku. Preto po ukončení diéty končí aj chudnutie. Z tohoto faktu sa musíte odraziť. Vaše chudnutie nesmie spôsobiť spomalenie metabolizmu. Nesmiete vyvolať stav, kedy telo získa pocit, že je nedostatok, že prišiel čas chudnutia a chradnutia. Musíte chudnúť inak.

Po chudnutí sa prechádza na starý režim

Druhý dôvod, prečo po diéte ľudia rýchlo priberajú je ten, že sa vrátia ku starým návykom. Hneď, ako schudnú pomocou diéty, vrátia sa k pôvodnému stravovaciemu a pohybovému plánu. Inými slovami vrátia sa k takej životospráve, ktorá u nich už raz vyvolala obezitu, či nadváhu. Je len logické, že príčina bude mať rovnaké následky. Akurát rýchlejšie – telo je po diéte a chudnutí v spomalenom režime.

Dnešná doba doslova nahráva tomu, aby sme priberali. Nadváha a obezita je stále častejší jav, vyše polovica ľudí s tým má problém. To súvisí so životným štýlom. Jedávame nevhodné jedlo, málo sa hýbeme, žijeme v strese. Veľmi často jedávame nepravidelne. Výsledkom sú kilá navyše. Z týchto faktov môžete odvodiť, ako na vaše chudnutie. Musíte odstrániť tie prvky životného štýlu, ktoré viedli ku tomu, že ste pribrali. No a musíte to zmeniť natrvalo. Ak totiž niekto jedáva bravčový bôčik a priberá, musí prestať jedávať toto nevhodné jedlo. Ak z neho priberáte teraz, budete aj v budúcnosti.

Samozrejme, nepáči sa nám, ak musíme meniť svoj životný štýl. Život v pohodlí a s maškrtami je príjemný. Pre väčšinu ľudí je prijateľnejšia predstava kedy chudnutie bude len krátka epizóda. Zatnú zuby, pár týždňov vydržia aby schudli a potom sa vrátia k pôvodnému režimu. Výsledkom je jojoefekt.

Vaša stratégia na chudnutie nech je preto iná

  1. Najskôr sa zamerajte na to, aby ste rozpoznali príčiny prečo trpíte nadváhou, alebo obezitou.
  2. Keď ich odhalíte, odstráňte ich zo svojho života.
  3. Nájdite si nové zvyky a aktivity, ktoré prospejú vášmu zdraviu.
  4. Zafixujte si tieto zmeny ako trvalú zmenu svojho životného štýlu.

Postupne sa tu naučíte všetko, čo treba vedieť, ale jednu vec vám prezradím na začiatku: rýchle chudnutie je najhorší nápad. Väčšina ľudí chce schudnúť rýchlo. Priberajú roky. No schudnúť chcú náhle. Aj to je jeden z dôvodov prečo im to nikdy nevýjde. Chudnúť rýchlo sa dá, ale s následkami, o ktorých sme už hovorili. Preto do svojej stratégie zahrňte, že chudnutie bude proces pomalý a že to bude už natrvalo.

Miro Veselý logo
Tento web prevádzkuje © Miro Veselý.
Kontakt: mv@mix.sk | miro-vesely.sk | facebook | google+ instagram | twitter
 
Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com